2023. június 18., vasárnap

Két év, amely megváltoztatta a világot I.


Bevezetés: Az ellenkultúra


Hír: 2023. június 12.-én hétfőn 71 évesen motorbalesetben meghalt Treat Williams, a Hair és az Everwood sztárja


Ha esetleg valaki nem tudná, róla van szó:


Úgy gondolom, bár Treat Williams jelentős karriert futott be a Hair után is (gondoljunk csak az Everwood című sorozatban játszott szerepére), mégis legtöbbünknek neve hallatán a fenti film George Berger karaktere ugrik be elsőre.

Miért fontos  és emlékezetes film a Hair? 

Mert olyan eszmének, olyan kultúrának a kései lenyomata, ami a film elkészültének pillanatában (1979-ben) már 9-10 éve nem létezett, de hatásai máig ható érvénnyel bírnak.

Miről is van szó?

Ahhoz, hogy megértsük, mi vezetett az 1967-68-as eseményekhez, fontos tisztában lennünk azokkal a társadalmi és kulturális mozgásokkal, amiknek a hatásai ebben a két évben csúcsosodnak ki






















Olyan társadalmi mozgásról van szó, amely nem egy bizonyos csoport köré szerveződött, hiszen ugyanúgy magában foglalja a hippimozgalmat, a szexuális forradalmat, a feketék polgárjogi harcát mint a beat- és a rockzenét, a divat változásait (amely egyébként szoros összefüggést mutat a szexuális forradalommal) és a pop-art, mint művészeti ág megjelenését.

Az erről szóló sorozatom első részében ennek társadalmi és kulturális hátterét szeretném áttekinteni

Társadalmi kérdések és cselekvésre való felhívás


Számos társadalmi kérdés táplálta a szélesebb körű ellenkultúra mozgalom kialakulását. 

Az egyik egy olyan mozgalom volt az Egyesült Államokban, amely az alkotmányos polgárjogi törvénytelenségek megoldására törekedett, különösen az általános faji szegregációval, a déli feketék hosszú ideje tartó jogfosztásával a fehér dominanciájú állami kormányzat által, valamint a munkahelyek, a lakhatás és a nyilvános helyekhez való hozzáférés terén északon és délen egyaránt fennálló faji megkülönböztetéssel kapcsolatban. A mozgalom egyik ága  
(Martin Luther King) egy erőszakmentes, másik ága (Malcolm X és a Fekete Párducok) pedig egy kifejezetten erőszakos megoldást támogatott

A főiskolai és egyetemi kampuszokon a diákaktivisták az alapvető alkotmányos jogaik gyakorlásáért küzdöttek, különösen a szólásszabadságért és a gyülekezési szabadságért. Sok ellenkultúra-aktivista tudatosította a szegények nyomorúságát, és a közösségszervezők a szegénységellenes programok finanszírozásáért küzdöttek, különösen délen és az Egyesült Államok belvárosi területein.

A környezetvédelem az iparosodás, az ebből eredő szennyezés és a vegyi anyagok, például a növényvédő szerek helytelen használata által okozott folyamatos károk nagyobb megértéséből nőtt ki a gyorsan növekvő népesség életminőségének javítására irányuló jó szándékú erőfeszítések során. Az olyan szerzők, mint Rachel Carson, kulcsszerepet játszottak abban, hogy a világ lakossága új tudatosságot szerzett bolygónk törékenységéről, annak ellenére, hogy a hatalom számos országban ellenállást tanúsított a hatalom egyes elemei részéről.

A nők, a melegek, a fogyatékkal élők és sok más, a szélesebb népességen belül elhanyagolt kisebbség jogaival való foglalkozás szükségessége került előtérbe, ahogy egyre több, elsősorban fiatalabb ember szabadult ki
az 1950-es évek ortodoxiájának szellemi korlátai közül, és küzdött egy befogadóbb és toleránsabb társadalmi környezet megteremtéséért.

A születésszabályozás új és hatékonyabb formáinak elérhetősége a szexuális forradalom egyik legfontosabb támasza volt. A nem kívánt terhesség veszélye nélküli "szabadidős szex" fogalma radikálisan megváltoztatta a társadalmi dinamikát, és mind a nőknek, mind a férfiaknak sokkal nagyobb szabadságot engedett a hagyományos házasság keretein kívüli szexuális életmódok kiválasztásában.

A média felemelkedése


Televízió


A nyugati világban a második világháború után születettek számára a televízió, mint szórakoztató és információs forrás megjelenése - valamint az ehhez kapcsolódó, a háború utáni jólét által lehetővé tett és a tévéreklámok által ösztönzött fogyasztás masszív elterjedése - kulcsfontosságú szerepet játszott a fiatalabbak egy részének kiábrándultságában és az új társadalmi magatartásformák kialakulásában, még akkor is, ha a reklámügynökségek erősen udvaroltak a "menő" fiatalok piacának. Az Egyesült Államokban a polgárjogi mozgalom korszakának 1963-as birminghami kampányáról, az 1965-ös Selma to Montgomery-i felvonulások "Véres vasárnap" eseményéről és a vietnami grafikus híradófelvételekről szóló szinte valós idejű televíziós híradások először hoztak a nappalikba borzalmas, mozgó képeket a fegyveres konfliktusok véres valóságáról.












Új mozi


Az amerikai Hays Code végrehajtásának megszűnése a mozgóképgyártás cenzúrájára vonatkozóan, a művészi kifejezés új formáinak alkalmazása az európai és ázsiai filmművészetben, valamint a modern gyártási értékek megjelenése a művészfilmek, a pornográf és a mainstream filmek gyártásának, forgalmazásának és bemutatásának új korszakát hirdette meg. A cenzúra megszűnése a nyugati filmipar teljes átalakulását eredményezte. Az újonnan megtalált művészi szabadsággal a kivételesen tehetséges, minden műfajban dolgozó újhullámos filmkészítők egy generációja először hozta el a korábban tiltott témák realisztikus ábrázolását a mozik vásznaira, még akkor is, amikor a hollywoodi filmstúdiókat az ellenkultúra legszélsőségesebb elemei (lásd: Manson-család) még mindig a hatalom részének tekintették. Az 1960-as évek sikeres új hollywoodi filmjei voltak a Bonnie és Clyde, A diploma előtt, A vad banda és Peter Fonda Szelíd motorosok című filmje.



Új rádió


Az 1960-as évek végére a korábban alulértékelt FM rádió felváltotta az AM rádiót, mint a rock and roll zene folyamatos robbanásának fókuszpontját, és az ellenkultúra nemzedéke számára a fiatalok számára a fiataloknak szóló hírek és reklámok csomópontjává vált.



Változó életmódok


A kommunák, kollektívák és célzott közösségek újra népszerűvé váltak ebben a korszakban. Az olyan korai közösségek, mint a Hog Farm, a Quarry Hill és a Drop City az Egyesült Államokban, egyenesen agrárjellegű próbálkozásokként jöttek létre, hogy visszatérjenek a földhöz és külső hatásoktól mentesen éljenek. A korszak előrehaladtával sokan új közösségeket alapítottak és népesítettek be, nemcsak a szokásos közösségi formákból való kiábrándultságra, hanem magának az ellenkultúrának bizonyos elemeivel való elégedetlenségre is válaszul. Néhány ilyen önfenntartó közösségnek tulajdonítják a nemzetközi zöld mozgalom születését és terjedését.




A kiterjesztett spirituális tudatosság, a jóga, az okkult gyakorlatok és a megnövekedett emberi potenciál iránti érdeklődés megjelenése hozzájárult ahhoz, hogy a korszakban megváltozott a szervezett vallásról alkotott vélemény. 1957-ben a Gallup által megkérdezett amerikai lakosok 69%-a mondta azt, hogy a vallás befolyása növekszik. Az 1960-as évek végére a felmérések szerint kevesebb mint 20%-uk volt még mindig ezen a véleményen.




A "generációs szakadék", vagyis az öregek és a fiatalok közötti elkerülhetetlenül érzékelt világnézeti szakadék talán soha nem volt nagyobb, mint az ellenkultúra korszakában. Az 1960-as évek és az 1970-es évek elejének generációs szakadékának nagy részét a gyorsan fejlődő divat- és frizuratrendek okozták, amelyeket a fiatalok könnyen átvettek, de az öregek gyakran félreértették és nevetségessé tették őket. Ezek közé tartozott a férfiak nagyon hosszú hajviselete, a feketék természetes vagy "afro" frizurájának viselése, a nők esetében az intimebb részeket is megmutató ruhák viselése, valamint a rövid életű hippikultúra pszichedelikus ruházatának és viseletének elterjedése. Végül a praktikus és kényelmes mindennapi ruházat, nevezetesen a pólók frissített formái (gyakran politikai vagy reklámnyilatkozatokkal díszítve) és a Levi Strauss márkájú kék farmer váltak a generáció tartós egyenruhájává, mivel a hagyományos nyugati öltözködési szabályok mellett az öltönyök mindennapi viselése egyre inkább visszaszorult. Az ellenkultúra divatdominanciája véget ért ugyan a diszkó és a punk-rock korszakok felemelkedésével a későbbi 1970-es években, de a pólók, farmerek és általában a kényelmes ruházat globális népszerűsége jelenleg is töretlen.



Kialakulóban lévő középosztálybeli drogkultúra


A nyugati világban a rekreációs drogipar folyamatos büntetőjogi megítélése hozzájárult ahhoz, hogy az ellenkultúra korszakában felnőtté válók egy része kialakítson egy elitellenes társadalmi hozzáállást. A marihuána és az LSD használatának robbanásszerű elterjedése a korszakban, nagyrészt a gyorsan terjedő egyetemi kampuszok diákjai által, egyre több ember kényszerült arra, hogy a tiltott szerek beszerzésével és használatával kapcsolatos ügyeiket a hivatalos nyilvánosságon kívül intézzék. A marihuána  és az LSD kábítószerként való -- saját személyes véleményem szerint helytelen - besorolása és a használatáért kiszabott súlyos büntetőjogi szankciók, mélyen a föld alá szorították a marihuána és az LSD használatát és általában az anyagokkal való kísérletezést. Sokan kezdtek ekkor nagyrészt titkos életet élni az ilyen drogok és anyagok használatára vonatkozó döntésük miatt, mivel féltek a kormányzati szervek megtorlását

Bűnüldözés és ellenkultúra



Az egyetemisták (és más aktivisták) és a rendfenntartó erők közötti összecsapások a korszak egyik jellegzetességévé váltak. Sok fiatal kezdett mély bizalmatlanságot mutatni a rendőrséggel szemben, és az olyan kifejezések, mint a "fuzz" és a "disznó", mint a rendőrökre vonatkozó becsmérlő jelzők újra megjelentek, és kulcsszavakká váltak az ellenkultúra lexikonjában. A rendőrséggel szembeni bizalmatlanság nemcsak a politikai tüntetések során elkövetett rendőri brutalitástól való félelemre, hanem az általános rendőrségi korrupcióra is alapozódott - különösen a hamis bizonyítékok előállítására és a kábítószerügyekben való nyílt csapdába ejtésre. Az Egyesült Államokban az ellenkultúra elemei és a bűnüldöző szervek közötti társadalmi feszültség számos nevezetes esetben elérte a töréspontot, többek között: az 1968-as New York-i Columbia Egyetem tüntetései, az 1968-as chicagói demokrata nemzeti konvenció tüntetései, John Sinclair letartóztatása és bebörtönzése a michigani Ann Arborban, és a Kent State-i lövöldözés az ohiói Kent State Egyetemen, ahol a Nemzeti Gárda emberei a rendőrség helyetteseiként léptek fel. A rendőri visszaélések az Egyesült Királyságban is folyamatos problémát jelentettek a korszakban.

A vietnami háború


A vietnami háború, valamint a háború támogatói és ellenzői közötti elhúzódó nemzeti megosztottság vitathatatlanul a legfontosabb tényezők voltak, amelyek hozzájárultak a szélesebb értelemben vett ellenkultúra mozgalom felemelkedéséhez.

A széles körben elfogadott állítás, miszerint a háborúellenes vélemény csak a fiatalok körében volt jelen, mítosz, de a hatalmas, több ezer, főként fiatalokból álló háborús tüntetések az Egyesült Államok minden nagyobb városában és máshol a nyugati világban ténylegesen milliókat egyesítettek a háború ellen, és az ellen a háborús politika ellen, amely öt amerikai kongresszus és két elnöki adminisztráció alatt érvényesült.

Sorozatom második részében az ellenkultúra összetevőit és fontos helyszíneit fogom bemutatni. 







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése